2011. június 1., szerda

Gaiman + Pratchett = Elveszett próféciák

9/10 szenteltvizes termosz


FIGYELMEZTETÉS
Gyerekek! Az Armageddon előidézése nagyon veszélyes. NE próbáljátok meg otthon.



Tipikusan az a sírva röhögős fajta. Vonatút alatt nem egy rész volt, mikor rázkódtam a nevetéstől és a kabinban ülők is vigyorogva néztek rám, mikor összetalálkozott a tekintetünk és kitört belőlem a nevetés. Zseniális!
Nem túlzás azt mondani, hogy évekig lapult az Elveszett próféciák word változata  az e-mail-jeim között észrevétlenül. Még anno egy fórumon találtam rá és megkértem a hozzászólót, hogy küldje el nekem. Akkor arra nem gondoltam, hogy gépen képtelen vagyok könyvet olvasni, mert vagy olvasom vagy a szemem folyik ki. Úgyhogy inkább vártam, hogy előbb vagy utóbb de lecsaphatok egy antikváriumban a könyvre, de szerencsére az Agave 2010-ben újra kiadta ezt a posztapokaliptikus vigyordobozt.


"Ha hihetünk Anges Nutter szép és pontos próféciáinak – az egyetlen teljesen megbízható jövendölésnek a világ jövőjéről –, akkor a világ egy szombati napon ér véget. 
Ami azt illeti, most szombaton. Nem sokkal uzsonnaidő után…
Ami elég nagy fejtörést okoz Crowleynak, a Pokol itt ügyködő démonának (korábban kígyónak), és ellenpárjának, Azirafaelnek, aki aktív angyal és passzív antikvárius. 
Ők ugyanis szeretnek itt lenni. Így hát meg kell állítaniuk az Apokalipszis Négy Motorosát, kivédeni a Boszorkányvadász hadsereg (létszám: két fő) támadását, mindenekelőtt pedig megtalálni – tibetiek, földönkívüliek, atlantisziak és egyéb helyi érdekek között – az Antikrisztust, akiről annyit lehet tudni, hogy jelenleg tizenegy éves és egy angol kisvárosban unatkozik…


Azt hiszem ez totál lefedi a történetet és én se akarnék többet elárulni, a spoilerezést kerülendő, de ezt mindenkinek kötelező elolvasni! A két író valami ferge.. most figyelj!, TEGESET hozott össze ebből az egészből. Ami pedig a legjobb, hogy a rengeteg poén mögött mégis van tanulság. Vigyáznunk kell a Földre, meg a bálnákra, mert ők énekelnek, és az ózonlyukra, mert az, minthogy lyuk folyton lyukad a hamburgerektől, na és ne legyünk földhözragasztottak, mert kivágják az esőerdőket.  
A szereplők hihetetlenek, én személy szerint Aziraphael és Crowley kettősén röhögtem a legjobbakat.


 Aziraphel főállásban angyal és részidős antikvárius, Crowley pedig démon, vagy inkább bukott angyal, még pontosabban "inkább csak lefelé szállingózó" angyalocska, büszke Bentley tulajdonos és a Queen kényszerű rajongója (mert minden kazetta amit a kocsiban felejt egy éjszakára, Best of Queen albummá változik). Papírforma szerint utálják egymást, a való életben viszont egymáshoz szokott veteránok. Plusz Crowley növénynevelési stratégiája, merőben új megvilágításba helyezi az otthoni 
virágokat, akik ösztönzés hiányában valószínűleg túlzottan elkényelmesedtek.


"Emellett, pár havonta egyszer kiválasztott egy növényt, ami túl lassan nőtt, vagy száraz, barna foltok jelentek meg a levelein, vagy egyszerűen nem nézett ki olyan jól, mint a többi és körbehordozta a többi növény előtt. 
– Búcsúzz el a többiektől, pajti – mondta a szerencsétlen növénynek. – Kevés vagy…
Aztán elhagyta a lakást az alkalmatlan növénnyel és pár órával később visszatért egy üres cseréppel, amit aztán gondosan szem előtt hagyott. 
Londonszerte a legélénkebb, legelegánsabb és legszebb növények voltak. Ezen felül a legrémültebbek is."


Kettejük mellett azonban van még sok más bravúrosan zakkant szereplő. Van még például egy boszorkányvadász sereg, ami áll 1 fő tisztből és 1 fő közkatonából, aki szerintem simán pályázhatna az Anti-MacGyver címre, amíg a főnök napjának nagy részét a szomszédban lakó névleges médium szapulásával tölti. Aztán akad itt egy kezdő boszi, aki Agnes Nutter egyenesági leszármazottja és ezt tekinti hivatásának is a gyakorló okkultista mellett, vannak még a pokol lovasai, akik most már motorokkal bőrszerkóban hasítják az aszfaltot és végül pedig itt van a főfőfő Adam, aki önjelölt bandavezér, félreeső idejében pedig Antikrisztus. Vannak még sokan mások a teljesség igénye nélkül, mint ufók, tibetiek, atlantisziak, és amcsik.


Memoir akitől a könyvet vettem, úgy mondta, hogy jó volt-jó volt, jókat kacarászott rajta, de nem valószínű, hogy el fogja még többször olvasni.  Most az olvasás után már én is így vélem. Na nem tuti biztos, de amíg a Biff evangéliumát többször is elolvastam, addig ennél nem érzek olyan nagy késztetést rá. De lehet, hogy ezt a késztetős dolgot az idő majd megoldja, mert a poénok azok ismétlendőek. 


A jó múltkor találtam az imdb-n, hogy előkészületben van a film változata, amit sejtésem szerint majd a BBC fog levetíteni minisorozat formájában. Sajna várnunk kell 2013-ig. Addig hiánypótlónak és ízelítőnek itt van az ending title amit előre megszerkesztettek és szerintem ennél találóbb szereposztást nem nagyon tudtak volna találni.





"A Pokolba vezető út fagyott házalóügynökökkel van kikövezve. Hétvégente a fiatalabb démonok rajtuk korcsolyázgatnak." 

Eredeti cím: Good Omens
Kiadó: Agavekönyvek
Fordította: Horváth Norbert, 1998

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése